Monday, December 13, 2010

Iklan Susu

Salam pertemuan kembali,

Huh...dah lama jugak tak update blog ni. Baru teringat nak update.
Ok, kita terus jer pasal tajuk post ni sendiri, tentu anda pelikkan kenapa tiba-tiba saya menulis sesuatu mengenai iklan susu. Nampak mudah jer tapi mungkin kita tak sedar malahan saya sendiri pun tidak sedar sehingga salah seorang sahabat saya yang membuka topik membincangkan mengenai topik ini, memang menarik kalau kita berborak tentang sesuatu yang realiti pada masa kini.

Baiklah, terus kepada point utama tapi sebelum tu tonton dulu iklan ni

Mungkin anda belum nampak, tapi selepas anda membaca artikel yang tak seberapa ini pasti anda akan berfikir kembali. Bukan ini sahaja iklan susu tapi ada beberapa lagi iklan susu yang seumpama ini ligat di tayangkan di kaca TV anda sewaktu slot untuk iklan.

Percaya atau tidak, iklan sebegini menggambarkan ataupun dalam maksud tersirat mendidik minda kita untuk meniru cara hidup yang dipertontonkan kepada masyarakat negara kita saban hari. Masih tidak dapat menduga apa yang saya ingin katakan.

Sekarang saya terangkan kepada anda, dalam iklan tersebut hanya berwatakkan 2 orang individu iaitu sia anak yang masih minum susu dan si ibu yang memberi minum susu..itu yang realiti kita nampak, sebaliknya ia tidak memaparkan peranan ayah kepada si anak ini. Dari segi produksi mungkin ingin menjimatkan kos untuk pelakon iklan tersebut, tanpa ada watak ketiga (si ayah) pihak produksi boleh menjimatkan kos tersebut dan hanya akan membayar kepada 2 pelakon tesebut sahaja.

Haa....sah la itu adalah trend kehidupan masyarakat negara kita kini, iklan tersebut memberi mesej kepada kita. tanpa kehadiran si ayah pun si ibu masih boleh menyediakan makanan yang berkhasiat kepada anaknya. Adakah trend sebegitu yang mempunyai maksud sebaliknya hidup sebagai ibu tunggal adalah sesuatu yang boleh dibanggakan, ini bukan persoalan tapi sama-samalah kita fikirkan. Seolah-olah hidup sebagai ibu tuggal tanpa kehadiran seorang lelaki dalam kehidupan mereka tidaklah sesuatu yang diharapkan.

Saya menulis artikel ini bukan untuk meyalahkan mana-mana pihak tapi memadailah kita memberi mesej tersurat dan tersirat agar dapat membaiki sahsiah diri.

JUMPA LAGI


No comments:

Post a Comment